Mark Teeuwissen: Makelaar in Woongeluk

‘Ik zie het als mijn missie mensen te begeleiden naar meer woongeluk’

Makelaar Mark Teeuwissen wordt op met een 9.3 beoordeeld

Inspiratie

Hoe ik begon...

Ooit ben ik de makelaardij ingestapt omdat ik vond dat de makelaars, die betrokken waren bij het afwikkelen van de nalatenschap van mijn vader, veel te makkelijk over het geld van een ander praatten en weinig empathie toonden voor onze persoonlijke situatie. Ik had het gevoel dat dit veel beter kon, menselijker vooral.

Geen stenen, maar woongeluk

Niet lang na mijn opleiding tot makelaar opende ik mijn eigen kantoor. In de tien jaar makelaarschap die volgden ontdekte ik dat klanten bij het zoeken naar een ander huis eigenlijk op zoek zijn naar meer woongeluk. Het kopen of verkopen van je huis is niet alleen een zakelijke transactie van stenen. Het gaat over woonbeleving, je ergens thuis voelen. Inzicht in wat je precies zoekt en wat het beste bij jouw specifieke situatie past, is dus van cruciaal belang bij het zoeken naar een nieuwe woning. Daarom kies ik voor een mensgerichte aanpak: ik zoom in op mijn klanten om precies te weten wat ze zoeken. Door mijn unieke invalshoek met De Sleutel naar Woongeluk kan ik ze naar grote tevredenheid van dienst zijn.

De impact van je ‘niet thuis voelen’

Ik heb aan den lijve ondervonden hoeveel impact het heeft als je je ergens niet thuis voelt. Jaren geleden verhuisde ik zelf, zonder mij bewust af te vragen of deze andere woonplek wel bij mij zou passen. Ik werd er doodongelukkig. Nadat ik naar mijn oude stek terugverhuisde, ben ik gaan onderzoeken welke factoren mensen gelukkig maken in hun huis en directe woonomgeving. De belangrijkste conclusie die ik kan trekken is dat zelfbewustzijn en eigen regie, over je huis en directe woonomgeving, een sleutelrol spelen bij het ervaren van woongeluk.

Vanuit eigen kracht je huis kopen of verkopen

Met dit gegeven voor ogen ontwikkelde ik een nieuw verkoop- en aankoopmodel waarbij bewoners zelf veel invloed kunnen uitoefenen op de grote stap die ze gaan maken. Dit is niet alleen goedkoper, maar zorgt er ook voor dat mensen veel bewuster omgaan met het kiezen van hun woonplek. In mijn boek ‘Je eigen huis verkoop je zo!’ deel ik mijn visie en strategieën hierover.

Een fijn huis met de Sleutel naar Woongeluk

De afgelopen jaren ben ik mij steeds meer gaan verdiepen in woongeluk en ontwikkelde ik een nieuwe theorie: ‘De Sleutel naar Woongeluk’, over het hoe en waarom van je ergens thuis voelen. Uit dit gedachtegoed vloeide de Woongelukscan voort. Met deze scan kun je meten hoe het met je woongeluk gesteld is in je huidige woonsituatie en waar je nog aan zou kunnen sleutelen om je woongeluk te vergroten. Met de snelle Woongelukcheck kun je in een paar minuten een eerste indruk krijgen van jouw persoonlijke woongeluksituatie. Dit maakt mij een ander type makelaar dan gebruikelijk. Door mijn klanten een instrument te bieden waarmee ze weloverwogen keuzes kunnen maken, maak ik de kans dat ze zich ergens echt thuis gaan voelen aanzienlijk groter.

Iedereen meer woongeluk

Ik deel mijn visie en strategieën actief in podcasts, vlogs, blogs en theatercolleges over woongeluk. Mijn doel is dat iedereen zich thuis gaat voelen in zijn huis en woonomgeving. Want gelukkig wonen is een belangrijke voorwaarde voor een gelukkig leven.

"Geen doorsnee makelaar die claimt alles te weten! Heeft oog voor situatie en wensen van de klant en speelt flexibel in op de veranderende klantbehoefte." - M. de Hoog

Biografie

Mark Teeuwissen

Van 2004 tot 2016 is Mark werkzaam als zelfstandig gecertificeerd register makelaar, met een kort uitstapje onder de vlag van een andere makelaar.

Vanaf 2016 kiest Mark weloverwogen zijn eigen koers en begint zijn makelaardij nieuwe stijl. De focus ligt op een coachende rol naar klanten, waarin hij expertise faciliteert op het gebied van innovatieve verkoop- en aankoopstrategieën en kennis over woongeluk. Hij begeleidt zijn klanten naar bewuste keuzes in hun wooncarrière waardoor de kans op een fijn thuisgevoel aanzienlijk groter wordt dan via de gebruikelijke makelaarsroute. 

In 2021 bevestigt Mark zijn onderscheidende aanpak als makelaar door de naam van zijn makelaardij te veranderen in ‘Makelaar in Woongeluk’.

Innovator en schrijver

Mark ontwikkelt in 2016 een nieuw businessmodel voor de makelaardij waarin verkopers meer eigen regie in het verkoopproces nemen en de makelaar, als verkoopexpert, een coachende rol aanneemt. Deze innovatieve methode wint steeds meer terrein in de makelaardij. Hij deelt zijn strategie in het boek: ‘Je huis verkoop je zo!’ 

 In 2020 verdiept Mark zijn revolutionaire kijk op wonen met de lancering van het e-book ‘Sleutel naar Woongeluk’. Hij ontwikkelt een Woongelukscan waarmee gemeten kan worden hoe het met het woongeluk gesteld is in de huidige woonsituatie. Uitgangspunt is: meten is weten. Als je weet wat goed bij je past, kun je betere, bewuste keuzes maken en vergroot je je kans op meer woongeluk.

Inspirator

Met de podcast ‘BAAS op de woningmarkt’ bereikt Mark een breed publiek. De podcast gaat over betere, slimmere keuzes maken op de huidige woningmarkt. Door niet af te wachten wat er gebeurt, maar juist zelf het initiatief te nemen en zo je bestaande of toekomstige woonsituatie positief te beïnvloeden. En daarmee word je weer BAAS over je eigen woongeluk.

Met de vlog ‘Mark op zoek naar woongeluk’ probeert Mark het publiek bewust te maken van de ‘zachte kant’ van wonen. Nu de markt ‘op slot’ zit, is ‘verhuizen’ in je huidige huis misschien wel de beste oplossing om je thuisgevoel te vergroten. Op basis van zijn kennis over woongeluk, ervaring als makelaar en de uitkomsten van onderzoek deelt hij praktische tips om van je huis (weer) een fijne plek te maken om thuis te komen.

Via de vlog ‘Gelukkig in Huizen’ inspireert Mark (potentiële) dorpsgenoten in Huizen op het gebied van woongeluk in huis en de directe woonomgeving.

In januari 2022 start Mark met interactieve woongelukactiviteiten via Webinars, Workshops en persoonlijke Woongelukconsulten.

Ook wordt Mark regelmatig ingehuurd door andere partijen voor een lezing over Woongeluk.

Agenda

Workshop Zelfzorg en Zelfredzaamheid

14 mei 2024

Ervaren hoe je zelf direct stappen kunt zetten naar meer (werk)geluk, waardoor je het gevoel krijgt meer sturing en regie over je eigen leven te hebben.

Agenda afbeelding

Theatercollege Woongeluk

Begin juli 2024 is mijn volgende theatercollege. Meer info volgt!

Agenda afbeelding

Inspiratie

9 koopsignalen van kijkers herkennen tijdens je open huis

28 maart 2024

Door het herkennen van 9 koopsignalen van kijkers tijdens een bezichtiging of de Open Huizen Dag, kun je als verkoper het verkoopproces positief beïnvloeden. Van uitgesproken enthousiasme tot fluisterende gesprekken en het afzonderen in specifieke ruimtes; dit soort verschillende signalen onthullen de mate van interesse van de kijkers. Door deze subtiele hints te herkennen en te interpreteren, kun je als verkoper de interesse van potentiële kopers peilen en hen begeleiden naar de volgende stap in hun aankoopproces, terwijl je zelf de controle behoudt en de regie voert over de verkoop van jouw woning. De 9 koopsignalen waar je op kunt letten als verkoper: Ze vertellen het Ze kraken je huis af (ook dit kun je positief benutten) Ze vragen naar de opleveringsdatum Ze vragen naar de prijs Ze zijn nerveus Ze blijven ‘plakken’ Ze richten het alvast in Ze zonderen zich af Ze fluisteren

Verkooptip video's … Ook voor de Open Huizen Dag!

03 april 2024

Wil jij je huis of appartement beter verkopen? Ontdek mijn videoserie met schijnbaar eenvoudige, maar uiterst effectieve verkooptips (YouTube Shorts). Met deze tips kun je direct aan de slag om succesvol je woning te verkopen.

Hoe verlagen van je vraagprijs met de Kaasschaafmethode je verkoop saboteert

06 februari 2023

  Als je de verkoop van je huis of appartement niet wil vlotten, kun je de vraagprijs verlagen. Vaak doen verkopers dit in de hoop dat ze hiermee een nieuwe doelgroep bereiken of om opnieuw onder de aandacht te komen. Dit verlagen gebeurt over het algemeen in kleine stapjes, ook wel de ‘Kaasschaafmethode’ genoemd. Door de prijs stukje bij beetje te laten zakken hopen de verkopers nog voldoende onderhandelingsruimte over te houden om toch nog tot een ‘mooie’ verkoopprijs te komen. In deze video wordt duidelijk dat verkopers die de Kaasschaafmethode toepassen, zichzelf voor de gek houden. Je ontdekt hoe ze met deze strategie de waarde van hun te verkopen huis ondermijnen waardoor ze uiteindelijk te vaak een driedubbel verlies moeten incasseren.  


Alle inspiratie